Despre educație - Jiddu Krishnamurti

Despre educație - Jiddu Krishnamurti

0 opinii 1 vândut. Doar 6 rămase
15,99RON 32,00RON -50%
Producător: Editura Herald
Cod produs: Carte
Disponibilitate: În Stoc
Vizualizate 3528 ori

„Această imitare a ceea ce este considerat că ar trebui să fim naște frică", susține Krishnamurti. Iar aceste cuvinte ale autorului poartă în sine naturalețea oricărui adevar intrigant. De ce imităm, cum imităm și, mai ales, ce provoacă în noi această imitare în numele unui ideal, în numele lui acel „cum ar trebui să fim"? Poate omul să fie liber în fața unei asemenea condiționări? În definitiv, aceasta este cea mai mare dorință a oricărei ființe umane.

Educația este cea care ar trebui să-i ofere tânărului capacitatea de a percepe esențialul („ceea ce este"), ar trebui să-i confere libertatea de a trăi într-o lume pe care s-o creeze el însuși. Însă, în măsura în care creșterea sărăciei, criza ecologică, izbucnirea tot mai multor războaie sunt realități ale societății contemporane, înseamnă că educația, așa cum este ea percepută astăzi, a dat greș. Krishnamurti propune un nou sistem, non-ierarhic și non-competitiv, în care elevul și profesorul se bazează pe comunicare, problematizare și îndoială. Aceste trei activități ale minții instituie inteligența, o facultate a spiritului capabilă să armonizeze cunoașterea, luciditatea critică și refuzul de a accepta orice autoritate.

Adresat atât profesorilor, cât și elevilor, părinților și oricărei persoane interesate de educație, volumul de față este, în fapt, o dezbatere amicală între Krishnamurti și cititor. Fără a avea pretenția de a-i impune ceva partenerului de discuție, autorul își susține „observarea lucidă" folosindu-se de toate calitățile maieuticii. Nu este o exagerare. Două dintre cele trei părți ale cărții sunt prelegeri-dezbatere susținute de Krishnamurti în fața elevilor și a profesorilor. Cea de-a treia reprezintă o foarte interesantă punere în relație a educației cu viața însăși, alăturare extrem de firească din moment ce educația este cea care ar trebui să-l pregătească pe copil pentru caruselul vieții și pe omul matur pentru evitarea conflictului interior deoarece acesta, „proiectat în afară, devine mondial".


Vasile Mihalache
 

***********



„Viața are un sens mai înalt și mai vast decât acesta, dar ce valoare are educația noastră, dacă nu îl vom descoperi niciodată? Chiar dacă vom fi extrem de instruiți, noi nu vom realiza prin aceasta o integrare profundă a gândirii și simțirii, viețile noastre vor continua să fie incomplete, contradictorii, sfâșiate de temeri de tot felul. Câtă vreme educația nu va cultiva o viziune integrală asupra vieții, ea nu va avea decât o mică valoare.

Pentru a institui o educație adevărată, trebuie să înțelegem semnificația vieții în întregul ei, iar pentru aceasta trebuie să fim capabili să gândim direct și în spiritul adevărului. Un gânditor prea logic este în realitate nechibzuit, căci el se conformează unui model, repetă fraze, iar gândirea lui urmează un făgaș. Este cu neputință să înțelegem viața în mod abstract sau teoretic. A înțelege viața înseamnă a ne înțelege pe noi înșine și acesta este atât începutul, cât și scopul final al educației."


 Jiddu Krishnamurti



 
CUPRINS

Cuvânt înainte   7

PARTEA ÎNTÂI: ARTA ÎNVĂȚĂRII ȘI VALOAREA VIEȚII

    Educația și sensul vieții  13

    Adevărata educație       20

    Intelect, autoritate și inteligență  51

    Educația și pacea lumii  66

    Școala  80

    Părinți și profesori         93

    Problema sexuală și căsătoria    107

    Artă, frumusețe și creație           112

     
PARTEA A DOUA: DESPRE EDUCAȚIE

I. CUVÂNTĂRI ȚINUTE STUDENȚILOR    121

    Despre educație            121

    Despre mintea religioasă și mintea științifică        131

    Despre cunoaștere și inteligență 135

    Despre libertate și ordine          144

    Despre sensibilitate       150

    Despre frică      157

    Despre violență 166

    Despre făurirea de imagini         174

    Despre conduită           183

II.  CUVÂNTĂRI ȚINUTE PROFESORILOR           191

    Despre educația bună   191

    Despre perspectiva largă           201

    Despre acțiune  208

    Despre adevărata negare          215

    Despre competiție         223

    Despre frică      230

    Despre instruire și învățare        239

    Despre o minte bună     249

    Despre abordarea negativă       257

    Despre meditație și educație      267

    Despre înflorire 273

 

 

Date tehnice:

Coperta: Policromie, carton laminat
Nr. pagini: 288
Limba: Română
Format: 13 x 20 cm
Anul apariției: 2015
 

 

Spune-ţi opinia

Autentifică-te sau Înregistrează un cont nou pentru a putea scie o opinie