- Stock: Sold Out
- Model: Carte
Copiii noștri își petrec zilele fiind instruiți în mod pasiv și fiind împinși să stea locului și să dea teste - de multe ori împotriva voinței lor. Această încarcerare noi o numim școlarizare și totodată ne întrebăm de ce copiii se plictisesc și nu se poartă cum trebuie. Chiar și în afara școlii, copiii de astăzi rareori se joacă și explorează fără supraveghere adultă și le sunt permise puține oportunități în care să își controleze propriile lor vieți. Rezultatul: copii anxioși și lipsiți de concentrare care consideră școala - și viața - o serie de obstacole peste care trebuie să treacă.
În Liber să înveți, psihologul Peter Gray susține că dacă copiii noștri sunt lăsați liberi să își urmeze propriile interese prin joc, nu numai că învață tot ceea ce e nevoie să știe, dar o fac și cu multă energie și pasiune. Copiii vin pe lume cu dorința de a învăța, înzestrați cu spirit ludic, curiozitate și sociabilitate ce îi călăuzesc în propria lor educație. Totuși, noi am nimicit astfel de instincte într-un model școlar proiectat inițial pentru a îndoctrina și nu pentru a promova dezvoltarea intelectuală.
Pentru a crește copii care vor trăi în lumea actuală aflată în continuă schimbare, trebuie să le dăm posibilitatea să își gestioneze propria educație și dezvoltare. Ținând cont de dovezi venite din antropologie, psihologie și istorie, Gray demonstrează că jocul liber reprezintă principalul mijloc prin care copiii învață să-și controleze viețile, să-și rezolve problemele, să se înțeleagă cu cei de vârsta lor și să capete reziliență emoțională. Capacitatea de învățare prin joc a evoluat cu mult timp în urmă, iar aceste instincte operează remarcabil de bine și astăzi, așa cum arată studiile referitoare la școlile alternative administrate democratic. Când copiii își controlează propria educație, învață mai bine - lucru realizat cu costuri mai scăzute decât modelul tradițional de școală coercitivă.
O propunere curajoasă și contraintuitivă de eliberare a copiilor noștri din lanțurile instituției pe care o numim școală, ce înăbușă curiozitatea, Liber să înveți ne spune că a sosit vremea să nu ne mai întrebăm ce se întâmplă cu copiii noștri ci să ne întrebăm ce se întâmplă cu sistemul. Ne arată cum putem acționa - atât ca părinți cât și ca membri ai societății - pentru a îmbunătăți educația copiilor noștri și a le asigura o viață cât mai fericită.
CUPRINS
Prolog
Ce am făcut din copilăria lor?
Viețile pline de joacă ale copiilor de vânători-culegători
De ce școlile sunt ceea ce sunt: o scurtă istorie a educației
Șapte păcate ale sistemului nostru de educație obligatorie
Lecții din Sudbury Valley: Mama Natură poate să triumfe în epoca modernă
Instinctele educaționale umane
Starea de spirit ludică
Rolul jocului în dezvoltarea aptitudinilor sociale și emoționale
Amestecul liber de vârste diferite: un ingredient-cheie pentru dezvoltarea capacității de autoeducare a copiilor
Un parentaj încrezător în lumea noastră modernă
Note
Bibliografie
Index
Mulțumiri
Aici îl puteți asculta pe Peter Gray vorbind despre lipsa jocului liber din viața copiilor zilelor noastre:
Pe blogul homeschooling.urbankid.ro au fost traduse mai multe articole ale lui Peter Gray:
Copiii se educă singuri: trecere în revistă a unora dintre dovezi
Șapte păcate ale sistemului nostru de educație forțată (și aici continuarea)
Cum să-ți sfătuiești și să-ți ajuți copiii fără să-i (și să te) înnebunești (și partea a doua)
Când mai puțin înseamnă mai mult: pledoarie pentru a se preda mai puțină matematică în școli
O scurtă istorie a educației (I) (și partea a doua)
Căi înspre un stil de creștere a copiilor bazat pe încredere şi înspre libertatea copiilor în vremurile noastre (și partea a doua)
Cum ne împiedică uniunea dintre psihologia dezvoltării și sistemul școlar să înțelegem copiii (și partea a doua)
Obligația noastră socială față de educația copiilor: oportunități, nu coerciție (I) (și partea a doua)
”De ce nu le place școala copiilor?” Hmm… Oare de ce?
Cum sa strici le joaca copiilor: supraveghind, laudand, intervenind
Este posibilă o adevărată reformă educațională? Dacă da, cum? (I) (și partea a doua)
Articolul meu preferat scris de Peter Gray, care vă va deschide apetitul pentru această carte, este însă în limba engleză, sper totuși să-l citiți. Și să urmăriți blogul nostru (kiddyshopblog.blogspot.com), pentru că vom prezenta studii care au demonstrat care sunt avantajele jocului liber și care sunt efectele lipsei acestuia.
Date tehnice:
Coperta: Policromie, carton laminat