
- Stock: In Stock
- Model: Carte
- SKU: 5948417380030
„Această imitare a ceea ce este considerat că ar trebui să fim naște frică", susține Krishnamurti. Iar aceste cuvinte ale autorului poartă în sine naturalețea oricărui adevar intrigant. De ce imităm, cum imităm și, mai ales, ce provoacă în noi această imitare în numele unui ideal, în numele lui acel „cum ar trebui să fim"? Poate omul să fie liber în fața unei asemenea condiționări? În definitiv, aceasta este cea mai mare dorință a oricărei ființe umane.
Educația este cea care ar trebui să-i ofere tânărului capacitatea de a percepe esențialul („ceea ce este"), ar trebui să-i confere libertatea de a trăi într-o lume pe care s-o creeze el însuși. Însă, în măsura în care creșterea sărăciei, criza ecologică, izbucnirea tot mai multor războaie sunt realități ale societății contemporane, înseamnă că educația, așa cum este ea percepută astăzi, a dat greș. Krishnamurti propune un nou sistem, non-ierarhic și non-competitiv, în care elevul și profesorul se bazează pe comunicare, problematizare și îndoială. Aceste trei activități ale minții instituie inteligența, o facultate a spiritului capabilă să armonizeze cunoașterea, luciditatea critică și refuzul de a accepta orice autoritate.
Adresat atât profesorilor, cât și elevilor, părinților și oricărei persoane interesate de educație, volumul de față este, în fapt, o dezbatere amicală între Krishnamurti și cititor. Fără a avea pretenția de a-i impune ceva partenerului de discuție, autorul își susține „observarea lucidă" folosindu-se de toate calitățile maieuticii. Nu este o exagerare. Două dintre cele trei părți ale cărții sunt prelegeri-dezbatere susținute de Krishnamurti în fața elevilor și a profesorilor. Cea de-a treia reprezintă o foarte interesantă punere în relație a educației cu viața însăși, alăturare extrem de firească din moment ce educația este cea care ar trebui să-l pregătească pe copil pentru caruselul vieții și pe omul matur pentru evitarea conflictului interior deoarece acesta, „proiectat în afară, devine mondial".
Vasile Mihalache
***********
„Viața are un sens mai înalt și mai vast decât acesta, dar ce valoare are educația noastră, dacă nu îl vom descoperi niciodată? Chiar dacă vom fi extrem de instruiți, noi nu vom realiza prin aceasta o integrare profundă a gândirii și simțirii, viețile noastre vor continua să fie incomplete, contradictorii, sfâșiate de temeri de tot felul. Câtă vreme educația nu va cultiva o viziune integrală asupra vieții, ea nu va avea decât o mică valoare.
Pentru a institui o educație adevărată, trebuie să înțelegem semnificația vieții în întregul ei, iar pentru aceasta trebuie să fim capabili să gândim direct și în spiritul adevărului. Un gânditor prea logic este în realitate nechibzuit, căci el se conformează unui model, repetă fraze, iar gândirea lui urmează un făgaș. Este cu neputință să înțelegem viața în mod abstract sau teoretic. A înțelege viața înseamnă a ne înțelege pe noi înșine și acesta este atât începutul, cât și scopul final al educației."
Jiddu Krishnamurti
CUPRINS
Cuvânt înainte 7
PARTEA ÎNTÂI: ARTA ÎNVĂȚĂRII ȘI VALOAREA VIEȚII
Educația și sensul vieții 13
Adevărata educație 20
Intelect, autoritate și inteligență 51
Educația și pacea lumii 66
Școala 80
Părinți și profesori 93
Problema sexuală și căsătoria 107
Artă, frumusețe și creație 112
PARTEA A DOUA: DESPRE EDUCAȚIE
I. CUVÂNTĂRI ȚINUTE STUDENȚILOR 121
Despre educație 121
Despre mintea religioasă și mintea științifică 131
Despre cunoaștere și inteligență 135
Despre libertate și ordine 144
Despre sensibilitate 150
Despre frică 157
Despre violență 166
Despre făurirea de imagini 174
Despre conduită 183
II. CUVÂNTĂRI ȚINUTE PROFESORILOR 191
Despre educația bună 191
Despre perspectiva largă 201
Despre acțiune 208
Despre adevărata negare 215
Despre competiție 223
Despre frică 230
Despre instruire și învățare 239
Despre o minte bună 249
Despre abordarea negativă 257
Despre meditație și educație 267
Despre înflorire 273
Date tehnice:
Coperta: Policromie, carton laminat
Nr. pagini: 288
Limba: Română
Format: 13 x 20 cm
Anul apariției: 2015